- Meta, het moederbedrijf van Facebook, Instagram en Whatsapp, heeft een zwaar jaar achter de rug met dalende inkomsten.
- Chief business officer Marne Levine legt tegenover Insider uit dat kunstmatige intelligentie een grotere rol gaat spelen bij het versterken van de advertentie-inkomsten.
- Ook ziet Meta nieuwe kansen voor TikTok-concurrent Reels met korte video’s.
- Lees ook: Herwegen van je beleggingsportefeuille werkt, maar gebruik wel je gezonde verstand
Afgelopen jaar bleek dat Meta, het moederbedrijf van Facebook, Instagram en Whatsapp, veel last had van een aanpassing van de privacy-instellingen door Apple. Hierdoor werd het voor Facebook veel lastiger om gepersonaliseerde advertenties te tonen in de eigen app op de iPhone.
Tegelijk heeft Meta te maken met tegenwind, omdat consumenten door de hoge inflatie minder besteden en sommige adverteerders hun budgetten terugschroeven.
Woensdagavond rapporteerde Meta over het vierde kwartaal van 2022 een daling van de omzet met 4 procent tot 32 miljard dollar.
“Er heerst een algeheel klimaat van onzekerheid”, geeft chief business officer Marne Livine aan tegenover Insider. Maar ze ziet wel dat adverteerders nog steeds de focus leggen op groei, ondanks de economische onzekerheden.
Meta heeft naar eigen zeggen wel een sterke positie vergeleken met andere advertentiefora. Adverteerders geven aan dat ze bij het terugschroeven van budgetten nog steeds een relatieve voorkeur houden voor advertentieplatforms zoals Meta. Hierbij speelt ook de meetbaarheid van resultaten een grote rol.
Volgens Meta heeft de toepassing van artificial intelligence (AI) ervoor gezorgd dat adverteerders de conversies op advertenties met 20 procent hebben zien stijgen in het vierde kwartaal van 2022, vergeleken met dezelfde periode een jaar eerder.
Levine wijst hierbij op de applicatie Advantage+. Hierbij wordt kunstmatige intelligentie ingezet om relevant publiek te vinden voor het tonen van een advertentie. De tool verhoogt het rendement op advertentie-uitgaven met 32 procent, volgens Levine.
Meta gebruikt AI ook om adverteerders te helpen met het bepalen van de meest effectieve vormgeving van reclames, zoals de positionering van tekst, de kleurstelling en de grootte van advertenties. "Adverteerders kunnen sneller en op een slimmere manier bepalen wat het meest effectief is", aldus Levine.
Meta wil zijn alternatief voor TikTok laten groeien
Meta is ook bezig om meer te experimenteren met korte video's om de concurrentie met de videoapp TikTok aan te gaan. De videofunctie Reels op Instagram groeit, maar wordt nog niet breed gebruikt door adverteerders.
Volgens Meta gebruikt 40 procent van de adverteerders Reels. Levine geeft aan dat het aantal afgespeelde Reels-video's afgelopen jaar is verdubbeld.
Om meer geld te verdienen met Reels probeert Meta de relevantie van getoonde video's voor gebruikers te verhogen. Ook werkt het bedrijf aan nieuwe advertentieformaten voor Reels. Verder test Meta nieuwe formaten uit voor online shoppen, met de mogelijkheid om direct door te klikken naar de site van adverteerders, of naar de shopping sectie op Facebook en Instagram. Meta krijgt daarbij een percentage van de omzet.